MEDICINA FAMILIEI
Pacientul
si medicul lui: drepturi si obligatii
Tendinte amenintatoare in dezvoltarea medicinei
de familie
Medicina familiei a cunoscut un
recul in anii 50-70 cand medicii s-au specializat tot mai mult. A revenit apoi
in forta incepand cu anii 80, devenind chiar o specialitate medicala, fenomen
impulsionat de cele mai multe guverne si case de asigurari de sanatate. Acestea
observasera o tendinta a sistemului medical de a deveni din ce in ce mai scump
si - paradoxal - mai haotic pe masura ce creste gradul de specializare a
medicilor.
Medicina familiei este centrul (sau miezul) specialitatilor medicale, raportul
sau cu celelalte specialitati medicale fiind ca raportul dintre strategie si
tehnica de lupta.
Rolul medicului de familie este deci cel de strateg al starii de sanatate a
omului (sanatos sau bolnav). Asa cum Asclepios a avut doua fiice: Hygeia si
Panaceea, medicul de familie este axat deopotriva atat pe prevenirea starii de
boala cat si pe combaterea bolii deja aparute. In cele mai multe cazuri el face
asta singur: uneori insa apeleaza la ajutorul calificat al colegilor sai de
alte specialitati, fiind in aceasta situatie dispecer de caz si avocat al
pacientului in fata hatisurilor sistemului medical.
Calitatile unui bun medic de familie sunt (dincolo de competenta pur
profesionala - valoare a oricarei specialitati medicale): de a explica limpede
pacientilor lucruri legate de sanatatea lor, de a-i informa in privinta tuturor
optiunilor posibile privind prevenirea bolilor, diagnosticul si tratamentul; de
a putea fi usor de gasit si de abordat de catre pacientii sai; de a avea
relatii si legaturi in lumea medicala si de a avea notiuni de legislatie
medicala.
Pentru ansamblul sistemului medical (alcatuit din pacienti, specialitati
medicale sectoriale, specialisti in politici de sanatate, farmacisti, etc) medicina
de familie este ceea ce este logica pentru filozofie sau ceea ce este placa de
baza pentru computerul de pe care tocmai cititi aceste randuri.
Intre
pacient si medicul sau de
familie se stabileste o relatie de parteneriat de tip "contract
mutual", fiecare avand fata de partenerul sau drepturi si obligatii.
Drepturile pacientilor in raport cu medicul de familie:
Dreptul de a-si alege liber medicul de familie si de a-si putea schimba medicul de
familie. Schimbarea medicului de familie este un act unilateral si nu necesita
aprobarea medicului sau a vreunei autoritati. Nu este permis nici unui
angajator sa faca presiuni asupra angajatilor cu privire la inscrierea lor pe
lista unui anumit medic de familie (de exemplu pe motive de tip "firma
noastra este arondata la...")
Dreptul la informare: Pacientii au dreptul de a fi informati intr-un limbaj
inteligibil asupra starii lor de sanatate, asupra tratamentului si a
eventualelor alternative terapeutice, asupra gradului de risc al
investigatiilor si manevrelor medico-chirurgicale.
Dreptul la gratuitatea actelor medicale care fac parte din "pachetul
asigurat" cum ar fi: consultatii la cabinet, primirea de retete compensate
sau, dupa caz, gratuite, vaccinarile obligatorii, primirea de bilete de
trimitere sau de internare. Medicul nu poate pretinde anumite tarife pentru
astfel de acte medicale.
Obligatii ale pacientilor in raport cu medicul lor de familie
Obligatia de a se prezenta la consultul anual care are rol profilactic (= cauta
sa previna aparitia sau agravarea bolilor) precum si la vaccinari in cadrul
campaniilor de vaccinare obligatorie.
Obligatia de a-si anunta medicul de familie cand: s-au inscris la alt medic de
familie; un alt medic le-a prescris un anumit tratament sau o investigatie, au
aparut modificari in starea de sanatate sau in datele personale (de exemplu
schimbarea numarului de telefon !)
Suplimentar fata de cele de mai sus, la cabinetul nostru exista obligativitatea
programarii pacientilor pentru consult medical sau pentru ORICE act medical.
Programarea se poate face telefonic folosind numarul de telefonie fixa (324 45
60). Daca sunati in afara programului si va raspunde un robot va puteti
programa singuri, avand grija sa-i spuneti robotului numele dv si numarul de
telefon unde puteti fi gasit(a). Telefonul mobil al doctorului dv se foloseste
NUMAI in situatii de urgenta deosebita. In cazul in care nu puteti veni la data
si ora programata sunteti rugat(a) sa dati telefon cat mai din timp pentru
anularea programarii (altfel imaginati-va ca doctorul care va asteapta va
desena cerculete pe hartie timp de 30 de minute).
Drepturile medicului de familie in raport cu pacientul sau
Dreptul de a exclude pacienti de pe lista sa de capitatie pentru motive bine
intemeiate (de exemplu: lipsa de civilitate in relatia medic-pacient,
nerespectarea in mod repetat a programarii, nerespectarea tratamentului
prescris sau a investigatiilor cerute; restrangerea activitatii cabinetului).
Excluderea se realizeaza prin scrisoare inregistrata (de tip preaviz de 30 de
zile). La cabinetul nostru nu am avut asemenea cazuri pana in prezent.
Dreptul de a refuza cererea pacientului de a i se prescrie anumite tratamente,
de a primi anumite trimiteri, de a se face anumite investigatii, de a se
elibera alte acte medicale (adeverinte, concedii etc), atunci cand exista
motive medicale pentru acest refuz (o situatie des intalnita este cererea
pacientului de a primi o reteta cu un anumit medicament pe motiv ca asa a citit
in revista As, pe Internet, asa i-a recomandat cardiologul, psihiatrul sau
vecinul care e veterinar).
Obligatiile medicului de familie fata de pacient
Obligatia de confidentialitate: Orice fel de detaliu referitor la pacienti este
considerat secret de serviciu si nu poate fi divulgat.
In practica abaterea de la acest principiu se produce mai des cand intre medic
si firma sau institutia la care lucreaza pacientul exista intelegeri de tip
"spuneti angajatilor sa se inscrie la noi si noi va spunem care pacient
sufera cu capul si care pacienta e gravida". Nu exista astfel de
intelegeri intre cabinetul nostru si vreun angajator, intelegeri pe care le
consideram non-etice.
Obligatia de a prescrie tratamentele sau investigatiile pe care le considera
cele mai adecvate interesului pacientului. Este principiul "bona
fidae". Probleme de acest tip pot aparea atunci cand medicul are o
intelegere de comision cu anumiti furnizori de medicamente sau de investigatii
- fenomen aflat la limita eticii, dar care cunoaste o mare raspandire in lumea
medicala.
Tendinte amenintatoare in dezvoltarea medicinei de familie.
In ultimii ani se contureaza
anumite tendinte (amenintari) in politicile sanitare care, daca nu vor fi
contracarate adecvat, vor intuneca viitorul profesiei medicale si vor zdruncina
legatura medic-pacient. Amenintarile pe care le-am numit "A" si
"B" vin din partea factorului politic, iar amenintarile de tip
"C" vin din partea unor lideri de opinie ai lumii medicale.
Amenintarea A: Dezvoltarea exagerata a sistemului de asigurari de
sanatate si monopolizarea sa de catre stat. Aceasta tendinta se bazeaza pe
o filozofie gresita, potrivit careia sanatatea persoanelor nu ar fi o problema
a persoanelor, ci o problema a statului. Teoretic orice om care munceste, a
muncit sau care acum invata, dar va munci este asigurat. Practic statul obliga
pe oameni sa plateasca un impozit pe sanatate (de regula de 13,5 % din
venituri), bani care ajung intr-o oala comuna numita "bugetul consolidat
al Statului". Nu este vorba de un adevarat sistem de asigurari asezat pe
principii economice, ci de o impozitare mascata sub demagogia "interesului
general al societatii". Nimeni nu primeste vreo polita in care sa se
specifice care este riscul asigurat. Este de subliniat ca din banii pe care
pacientii si angajatorii lor sunt siliti sa-i plateasca statului, la doctorul
lor de familie ajung 8500 lei pe luna. Consecinta acestui sistem este ca medici
din ce in ce mai saraci trateaza pacienti care platesc din ce in ce mai mult
pentru servicii medicale. Ei se uita pe fereastra cabinetului si vad o cladire
din ce in ce mai inalta: este sediul Casei de Asigurari.
Amenintarea B: inflatia legislativa in domeniul sanatatii.
Aceasta este o expresie a unei tendinte generale de exces de juridizare in
toate domeniile sferei private. Legile sunt tot mai multe, mai stufoase, mai
greu de cunoscut si de priceput. Se schimba tot mai des. Consecinta este ca
apar tot mai multe organisme de conducere, de coordonare, de control. Doctorii
de familie de acum 100 de ani se ocupau cu sanatatea pacientilor lor. Noi, cei
de acum, ne ocupam de completarea unor acte, registre, hartii si "situatii",
deoarece, in cazul unui control nu este important ceea ce ai facut, ci ceea ce
ai scris. O alta consecinta a excesului de juridizare o reprezinta denaturarea
raporturilor umane dintre pacient si doctor: ei nu se mai percep ca doi
prieteni aflati pe aceeasi parte a baricadei, dincolo de care este suferinta si
boala, ci ca doua parti contractuale intre care exista posibilitatea unui
litigiu, trebuind sa fie atenti sa se conformeze anumitor practici
administrative prestabilite.
Amenintarea C: Subminarea medicinei ca arta. "Medicina
bazata pe dovezi" este un concept relativ nou, potrivit caruia orice
diagnostic trebuie dovedit de anumite aparate. Initial a aparut in SUA ca o
reactie a medicilor hartuiti de avocati. S-au alcatuit "ghiduri de
practica" al caror ideal (neatins) este de a prevedea solutiile de urmat
pentru fiecare situatie in parte, ghiduri la care medicii trebuie sa se
conformeze, deoarece in caz de litigiu nu este esential daca pacientul a murit,
ci daca medicul s-a conformat ghidului de practica. Aceste ghiduri (elaborate
de "autoritati stiintifice" potrivit unor interese adesea impure) au
uratit arta medicinii si au incurajat iresponsabilitatea medicala. Potrivit
acestui concept icterul nu mai inseamna ingalbenirea pielii, ci cresterea
bilirubinei la peste 1,2. Poate ca in urmatorii 10 ani ameteala nu va mai
insemna senzatia aceea de a cadea, ci va trebui fiecare pacient mai intai
vopsit, apoi pus intr-o centrifuga, turat 38 de secunde la 150 / minut, apoi
eliberat din centrifuga: se va masura aria vopselei de pe podea si se va
compara cu rezultate standardizate pentru varsta si sexul respectiv. Fiecare
medic de familie va trebui sa-si cumpere centrifuga umana de la
furnizorul acreditat "Taricescu Medical Endowment SRL", punand noua
cheltuiala "pe costuri". Nici un secret ca in final aceste costuri
vor fi suportate de asigurati, deoarece actualul nivel al impozitului pe
sanatate va deveni insuficient.